lördag 10 november 2018

Schnitzel med kokt potatis och ärtor

Schnitzel med kokt potatis och ärtor

Vad gick bra?
Jag har svårt att säga någonting som inte gick bra. Jag hade nog med tålamod för att lyckas tajma både potatis och schnitzel och under tiden jag väntade på att potatisen skulle bli färdig gjorde jag alla förberedelser för att steka sjävla schnitzeln. Själva processen av att steka själva schnitzeln visste jag var snabb, max en minut eller två per sida. När jag kände att potatisen nästan var färdig så var det så lätt som att stoppa schnitzeln i stekpannan och vips, tre/fyra minuter senare var måltiden färdig. Under tiden då jag väntade på potatisen (innan jag stekte schintzeln alltså) hann jag diska både kniv och skärbräda vilket innebar att jag endast behövde diska kastrull och stekpanna när rätten var färdig samt stoppa ströbröds - och -ägg skålarna i diskmaskinen. Dessutom gav det mig tid att äta själva rätten medan jag väntade på att stekpanna och kastrull kylde ner lite grann. 

Vad kunde gått bättre?
Jag kan faktiskt inte komma på något som gick fel. Alltså inget som jag utförde på ett felaktigt sätt men, det finns förändringar jag skulle kunna tänkt mig inför nästa gång. Eftersom att jag inte hade tillgång till smält smör som vanligtvis skulle fungera som en sorts sås skulle jag kunna tänka mig någon annan sås istället. Det låter kanske galet men exempelvis en brunsås där man använder sig av resterna i stekpannan (alltså smör och ströbröd) skulle utgöra en bra bas för att maten inte ska kännas torr, även om jag inte tyckte att den kändes som det då jag åt maten i direkt koppling till att den var färdig. Sättet vi äter måltiden hemma och receptet jag använde mig av ingår inte heller någon sallad eller riktigt några grönsaker utöver ärtor (eller kapris). Jag skulle definitivt kunna tänka mig en simpel sallad med gurka, tomat majs osv. för att få det hela att kännas som en "fylligare" måltid. Då det på sätt och vis kändes som att den saknade ett element av något knaprigt och "fuktigt".

Hur är måltiden om man tar hänsyn till hälsa, ekonomi och miljö?
Hälsa: När jag valde vilken måltid jag ville göra inför provet hade jag mycket olika idéer om vad jag kunde göra men eftersom att det inte fanns någon direkt anledning att göra måltiden på ett sätt då den skulle uppfylla kraven på hälsa, ekonomi och miljö valde jag istället att göra något som jag tycker är fantastiskt gott och som dessutom innehåller tre matlagningsmetoder i form av panering, stekning och kokning. Ur en hälsosynpunkt är inte måltiden upp till standard. Den innehåller till en början alldeles för liten andel grönsaker om man utgår från tallriksmodellen och det innebär att mängden kött - grönsaker/rotfrukter blir 50/50 delat mellan potatis och kött vilket inte är rekommenderat eller önskat. Mängden kött är dock inte så farlig i sig. Enligt livsmedelsverket är 500 gram kött rekommendationen för mängd kött på en vecka varav en liten mängd charkuteriprodukter. Om man då tänker att måltiden är någonting man absolut max äter en gång i veckan om ens det är de 100 grammen kött inte särskilt dåligt så länge man kontrollerar mängden köttkonsumtionen resten av veckan. Ur en hälsosynpunkt uppfyller måltiden inte heller hela matcirkeln men med små förändringar som en sallad och exempelvis en knäckebrödsmacka samt ett glas mjölk skulle den vara på god väg. Inte heller detta anser jag som något problem då man (i alla fall inte jag) inte äter måltiden ofta då den tar något längre att tillaga samt att den är lite högtidlig, för mig åtminstone. För att inte nämna premien man betalar för köttet själv. Min idé om det hela är i slutänden att det finns fler sätt att komplettera måltiden för att den inte ska vara direkt ohälsosam.

Ur en ekonomisk synpunkt ser jag inte heller måltiden som direkt dålig då den som tidigare nämnt är högtidlig för mig. Alltså inte någonting man äter varje dag eller ens varje vecka. Det skulle betyda att det något dyrare köttet på sätt och vis skulle vara berättigat då det är något högtidligt och lite extra. Köttet använt eller andra sorters kött som skulle kunnas användas på samma sätt är inte vardagligt kött och använt specifikt för något högtidligt. Därför anser jag premien som värdig.

När det kommer till miljö blir det svårare. Vi är alla medvetna vid det här laget att köttkonsumtionen är för hög internationellt men också i Sverige. Eftersom jag redan nämnt att mängden kött inte är särskilt hög och att köttet inte heller konsumeras ofta som ett vardagligt kött blir det i slutänden inte särskilt dåligt. Om vi säger att köttet dessutom är svenskt och ekologiskt blir effekten av kötten på miljön inte särskilt dålig. Min slutsats är alltså; den mängd konsumtion av det specifika köttet är kanske något högre för en hel familj eller liknande någon gång om året men inte ofta nog för att det ska ha någon riktig effekt på miljön. Mellan de få gångerna man äter denna måltid kommer med stor sannolikhet annat kött med lägre kvalité och det är det riktiga problemet. Inte det dyrare köttet som är en finare bit kött som sällan köps. Alltså är det helt godkänt att äta denna måltid någon gång ibland utan att få dåligt samvete av det. Jag pratar väldigt lite om både potatis, ärtor och en eventuell sallad som tidigare nämndes som ett förslag då alla de råvarorna är möjliga att köpas från svenska bönder med råvaror som är odlade i Sverige. Alltså den sortens råvaror som mer eller mindre har minst påverkan på miljön som möjligt. 


ps. ärtor ingår inte i bilden då jag la upp dem efter att ha tagit bilden.

























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar