måndag 12 november 2018

Matlagningsprov hanna 9a


Maträtt: Kycklingbröstfilé med potatissallad, vattenmelonssallad och vitlöksdressing/sås.

-Vad gick bra? Motivera. 
Överlag gick allt mycket bra. Jag blev nöjd med resultatet vilket jag tycker är viktigast. Jag hade en bra planering i huvudet som jag följde, utan den hade jag inte känt mig lika lugn och säker i köket. Jag städade och diskade under matlagningsprocessen vilket gjorde att jag inte hade det stökigt i köket, utan organiserat och rent. Eftersom jag planerade bra tog det inte allt för lång tid att laga maten. Jag var hela tiden igång med något och annars diskade jag. Själv tycker jag kycklingen blev bäst. Kycklingen blev inte torr vilket jag är mycket nöjd över. Den var perfekt tillagad. Jag stekte den först tills den fått en fin färg, sedan stoppade jag in den i ugnen. Kycklingen var även lagom mycket kryddad. Eftersom rå kycklingsaft ökar risken för oss att bli sjuka, var jag väldigt noggrann med att städa undan och diska det så fort som möjligt. Potatisen blev bra den med, varken för hård eller mjuk. Potatisen satte jag igång först då den skulle ta längst tid (skalade den och gjorde den redo för att kokas). Jag kokade upp vattnet genom en vattenkokare för att det går snabbare än att koka upp vattnet i kastrull. Det hjälpte genom att jag sparade lite tid. Jag tajmade de olika mat-delarna hyfsat bra. Kycklingen var klar lite innan potatissalladen men kycklingen serverades varm ändå. Såsen och vattenmelonsalladen hade jag gjort under tiden potatisen kokade och kycklingen var i ugnen för att de skulle hinna stå i kylen en stund. Jag är mest stolt över att jag fick in många olika matlagningsmetoder i min maträtt, bl.a. stekning, kokning, ugnsbakning och hackning. Det som jag själv tycker är godast var vattenmelonsalladen. Den är blandad med lite lime vilket gör att den får en extra touch, och det gillar jag. Men jag blev fortfarande mest nöjd och stolt över kycklingen då jag själv anser att den är det svåraste momentet i min maträtt. Sparrisen blev också jättegod, tycker den passar mycket bra till det andra på tallriken.

-Vad kunde gått bättre? Motivera. 
Det var inget större som gick snett, det mesta gick som på en räls. Jag glömde att salta vattnet när jag kokade potatisen, men det påverkade inte mitt slutresultat. Jag glömde även att ha i flingsalt i potatissalladen, men det smakade bra ändå. Något jag hade kunnat göra annorlunda är att diska undan fler saker under tiden jag lagade maten för att spara tid på efterarbetet.

-Hur är måltiden om man tar hänsyn till hälsa, ekonomi och miljö? Tänk på att utveckla ditt resonemang. 
Miljön: Det är inte säsong för vattenmelon just nu vilket inte är så bra för miljön. Man hade därför kunnat använda något som hade ersatt vattenmelonen, t.ex. tomat. Tomat är inte heller superduper bra för denna säsong men bättre än vattenmelon i alla fall. Ett ännu bättre alternativ hade varit morot då det är en grov grönsak och kan odlas i Sverige året om utan att utnyttja för mycket energi. Vattenmelon odlas inte i kallare länder om det inte finns rätt förutsättningar. Vattenmelonsproduktion behöver värme. För oss i Sverige är inte det så bra då vi inte är ett land som kan ge den värmen året om. Vi behöver transportera/frakta melonen från odlingslandet till Sverige vilket är en väldigt lång väg och det är negativt för miljön. Vi bidrar då till mer farliga och dåliga utsläpp som påverkar oss människor och miljön negativt. Livsmedelstransporterna släpper ut väldigt stora mängder koldioxid och det ökar växthuseffekten. Den ökade växthuseffekten leder till att temperaturerna höjs och det kommer att bli varmare. Detta kommer att påverka både miljön och samhället. Både isar och glaciärer kommer att smälta, detta i sin tur leder till en högre havsnivå då vattnets volym blir större. Mycket av detta kan leda till att det blir konflikter mellan människor. Öknar kommer att sprida sig då det blir varmare. Det finns många insekter som trivs i ett varmare klimat, insekterna kan bära på parasiter som även kan sprida sig. Många liv kan hotas då t.ex. myggor som bär på Malaria sprider sig.
Vi vill ha en så bra hållbar utveckling som möjligt. För att bidra till detta kan man välja ekologiskt. Ekologisk produktion strävar efter att nyttja naturresurser som energi, mark och vatten på ett långsiktigt hållbart sätt. Ekologiska varor är inte gjort på besprutningsmedel, kemikalier osv.
Till potatissalladen kan man slänga ihop lite vad man har hemma. Det behöver såklart inte vara sparris som behöver en solig och varm plats för att bäst kunna odlas. Sparris måste vi också transportera till Sverige. Kyckling är ett mycket bättre alternativ än rött kött. Rött kött bildar en väldigt mycket större mängd växthusgas än kyckling. T.ex. kor släpper ut metangas vid matspjälkningen vilket är mycket dåligt för vårt klimat. Kycklingen är bäst om den är svensk. T.ex. Kronfågelns kyckling är alltid garanterat svensk, och de har dessutom mycket ekologiska alternativ. Ingen svensk kyckling får antibiotika till skillnad från kycklingar som kommer från andra delar av världen. Välj det som är bäst för miljön för att bidra till en så bra jord som möjligt. Ett bra alternativ för kycklingen är Quorn eller soja. Det är vegetariska alternativ som helt enkelt är mycket bättre för miljön.
Läs mer om Quorn här: https://www.quorn.se/om-quorn
Kryddor, oljor mm. har jag använt från plast eller glas burkar/flaskor. För att göra det så miljövänligt som möjligt se till att återvinna och sortera rätt när de är helt slut.  
Ett tips till alla konsumenter som vill köpa varor med hänsyn till miljön är att leta efter miljömärkningar och hållbarhetsmärkningar. De ska hjälpa konsumenter att hitta varor eller tjänster som producerats på ett sätt som tar hänsyn till miljön. 

Hälsa: Det ingår mycket grönsaker i min rätt vilket är mycket bra för hälsan. Jag gör allt från grunden så de är inte massa konstiga ämnen och tillsättningar i råvarorna. För att man ska må bra är det viktigt att följa tallriksmodellen, det är viktigt att äta lagom mycket av varje del. Se till att få i dig det proteinet och de kolhydrater du som individ behöver. Grönsaker och rotfrukter ger dig vitaminer, mineraler och fibrer. Potatis, pasta, bröd och gryn (kolhydrater) ger dig energi. Kött, fisk, ägg och baljväxter ger dig protein och mineraler. I min maträtt ingår alla delar. Fetter är också viktigt. I fetaosten finns ganska mycket fett, så där får du i dig den delen. Stek kycklingen i olja eller smör så du får i dig extra fett också. Det bästa alternativet är olja då det är det nyttigaste alternativet utav smör och olja. Även likadant med sparrisen, stek den i någon form av fett. Fetthalten i kyckling är väldigt låg, så försök hitta småsaker som kan tillsätta det fettet som du som individ behöver. För att göra måltiden ännu nyttigare kan man ha naturell yoghurt eller naturell kvarg istället för cremefraiche. Men sedan kan man inte göra rätten mycket nyttigare än vad den redan är. Spenat är väldigt nyttigt och bra för kroppen. Det är bra för hjärnan, motverkar sjukdomar, ger starkare skelett/ben och innehåller väldigt mycket vitaminer. 

Ekonomi: Ekonomiskt sätt kan min maträtt vara både bra och mindre bra. Till rätten kan man ta vad som finns hemma vilket också gör att du sparar på dina pengar. Blir det något över fryser man in det och äter som rester, då tar du verkligen till vara på allt du har köpt. Eftersom det är ganska mycket ingredienser, och det finns både kyckling och fetaost behöver man inte ha jättemycket av det proteinrika. Kyckling är ganska billigt i jämförelse med mycket annat, t.ex. rött kött. Välj färsk potatis, det är mycket billigt och alltså superbra för plånboken. För att göra grönsakerna billigare är ett tips att köpa de frysta och inte färska. Om man gör en undersökning vad som är dyrast av fryst och färsk är färskt ganska mycket dyrare. Tina upp de frysta varorna så smakar det lika bra som om de skulle vara färska. Du kan också välja att ta bort vissa ingredienser som du känner blir för dyrt för plånboken, t.ex. sparrisen och sockerärtorna. Grekisk och turkisk yoghurt funkar lika bra som cremefraiche. Välj det som du tycker är godast och bäst för din ekonomi.


- Hanna Hellström 9a

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar