måndag 5 november 2018

Hemkunskaps praktiskt prov.



Hemkunskaps praktiskt prov.

Grekiska biffar med potatis och paprika i ugn.

Vad gick bra? Motivera.
Jag tyckte personligen att biffarna blev bra och genomstekta, utan att bli brända. Fetaosten smälte i biffarna, vilket gör att även det vegetariska blir smakrikt och gott. De fick först en bra stekyta genom att jag stekte dem på högre värme för att sedan sänka temperaturen för låta dom genom stekt, utan att de brändes. Tzazikin blev bra och smakade så som jag ville ha den, den blev extra god då den fick lov att stå i kylen en bra stund. Även paprikorna blev bra och låg lagom länge i ungen. Jag har aldrig gjort Paprikor i ungen förr, så jag tyckte personligen att det var extra kul att dom gick så bra. Min sallad blev god och frisk, den överblivna feta osten från biffarna lade jag i salladen vilket gjorde att tallriken såg färgglad och fin ut!

Vad kunde gått bättre?
Jag kunde ha planet mitt arbete bättre då det ofta blev stressigt och hastigt under arbetets gång. Då hade jag hunnit smaka av och krydda mer efter behov vilket hade resulterat i en mer smakrik maträtt. Under matlagnings processen lärde jag mig att använda över under värme istället för varmluft. Då man använder varmluft går det fortare, vilket jag tyvärr inte hade räknat med. Vilket då ledde till att mina potatisar blev brända. Detta misstaget ledde då till att potatisarna blev lite kallare än resten av min mat. Men då dem åts tillsammans med andra varma ingredienser så vart det inte så märkbart.

Hur är måltiden om man tar hänsyn till hälsa, ekonomi och miljö?
Om man tittar på måltiden ur ett miljövänligt perspektiv så kan det mesta kan köpas svenskt, vilket är bra då det bidrar till minskade utsläpp. Även att det är vegetariskt och inte består av kött sparar mycket på miljön. Det märket av vegetarisk färs som jag använde (anamma) är tillverkad i Sverige, vilket är ett stort plus. Man kan lätt luras vid vegetariskt, och ibland är det inte mera miljövänligt än ekologiskt, närproducerat kött. Om man äter vegetariskt i ett år kan man spara upp till 800kg koldioxid och många djurs liv; när vi äter vegetariskt sparar vi inte bara ett djurs liv, utan vi sparar även drastiskt på vårt klimat. När vi göder upp våra djur, krävs det ett flertal gånger mer mat än vad som hade behövs för att vi direkt skulle mättas. Om vi inte skulle behöva göda lika många kor så skulle inte lika mycket av våra plantager gå åt foder. Då skulle vi inte behöva fortsätta såga ner den evigt minskande regnskogen. Det skulle hjälpa minskningen av den pågående globala uppvärmningen. Även transporten minskas då djur inte behöver åka långa distanser för att först slaktas, sedan vidare för att förpackas och sedan till butik. Även om det finns hemska djur industrier, finns det många idag som endast producerar ekologiska mejeriprodukter vilket bidrar till ett mer hållbart samhälle och mer inbjudande produkter.
Jag valde just potatis eftersom, de är nu i säsong och är därmed bäst att köpa. De svenska bönderna har odlat fram fin potatis och behöver sälja den, så att de inte behöver slängas. Det är många gånger bättre att köpa svenskt odlad potatis, än att köpa importerad potatis även om det är något billigare. Fetaost är tyvärr oftast inte producerad i Sverige. Men, ekologisk fetaost finns i nästan alla matbutiker att köpa. Även om det måste transporteras lika långt, är det ett bättre val för djuren.

Måltiden är av en rimlig kostnad och mättar enkelt flera och passar in många olika smaker. Vego biffarna med fetaost var väldigt mättande och med 150g färs fick man enkelt ihop fyra burgare vilket räcker till minst mer än en person. Vego färsen är mycket billigare än kött, tex så kostar ett kg vego färs 58kr och ett kg nötfärs kostar runt 100kr. Fetaosten var ett dyrare tillägg. Dock så behövs det endast lite, men burgarna går att göra utan den. Ägg är inte speciellt dyra och finns att köpa billigare alternativt dyrare, då hönsen haft olika förutsättningar. Potatisen är just nu i säsong och är därmed billigare än vanligt. Paprikan, tomater och gurkan kan antingen köpas lite dyrare som svenska, alternativt billigare och importerade. Dock, så har som sagt import en stor påverkan på våran miljö.

Ur en hälsosyn så följer måltiden tallriksmodellen till största del. Jag hade kunnat utöka andelen protein. Men eftersom det redan var en så pass stor portion så ville jag inte utöka de ytligare. Även om det är vegetariskt och inte har något kött, vilket är en av de bästa proteinkällorna, så får man i sig all nödvändig protein från biffarna. Där kommer proteinet från soja bönor, de har lika hög proteinhalt som kött. Protein behövs då de är som byggstenar i våra kroppar. De finns i cellerna och bygger upp våra muskler. Om vi inte får i oss tillräckligt
med protein så kan vi inte bygga muskler, och blir då orkeslösa och lätt utmattade. Måltiden innehåller en del kolhydrater, två potatisar och grönsaker. Dock, så ser det ut som mer potatis än vad det är. Två kokta potatisar ser inte ut som lika mycket som det gör här. Man får genom grönsakerna i sig olika vitaminer och mineraler vilket är viktigt eftersom det finns ett flertal som vi inte naturligt kan producera och måste få i oss genom våran föda. Vitaminer och mineraler ser till att våra kroppar är fullt funktionella. Fetaosten och yoghurten är mejeriprodukter som innehåller fetter. Fett är det näringsämnet som innehåller mest energi. Fett oerhört viktigt för oss, eftersom det behövs för att kunna bygga samt reparera celler. Även för att ta upp många fettlösliga vitaminer. Det finns även flera livsnödvändiga, så kallade essentiella fleromättade fettsyror som vi genom fett får i oss.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar