måndag 22 oktober 2018

Matlagningsprov

Jag tyckte faktiskt att allting gick bra med matlagningen, jag hade planerat i vilken ordning jag skulle göra olika moment och också hur jag skulle göra det. Ett exempel är att under tiden som kycklingen med palsternackorna var i ugnen, så gjorde jag såsen och salladen. Resultatet blev att allting blev klart ungefär samtidigt. Slutresultatet blev jag även mycket nöjd med och allting smakade väldigt bra. Det jag däremot blev mest nöjd med var salladen, dressingen som jag gjorde smakade extremt gott.

Om det var någonting som kunde ha gått bättra så är det palsternackorna, de fick lite för mycket färg. Men å andra sidan så behövde kycklingen den tiden i ugnen för att bli tillräckligt tillagad, så det fanns inte särskilt mycket som jag kunde göra åt det. Jag kunde även ha kokat potatisen någon minut kortare, annars så gick allting väldigt bra.

Tittar man på hur maträtten tar hänsyn till hälsa och tittar på tallriksmodellen, så är det ganska bra. Man får i vitaminer, mineraler och fiber, men även kolhydrater från salladen, löken, tomaterna och palsternackorna. Sedan får man i sig kolhydrater som ger en mycket energi i form av potatis. Sist men inte minst så får man i sig protein och mineraler från kycklingen. Jag tycker även att min maträtt har delat upp de olika delarna av tallriksmodellen väl, det finns mycket grönsaker, rotfrukter, potatis, osv, medan det finns lite mindre av kycklingen. Trots att det inte finns mycket kyckling så är proteinet vi får från det något som är väldigt viktigt. Protein hjälper oss att reparera och bygga upp kroppens celler. Kyckling som kallas för vitt kött är även bättre för hälsan än det som kallas för rött kött, t.ex. griskött. Något annat som jag får i mig från maträtten är fett från såsen med turkisk yoghurt, vilket är otroligt energirikt, fett är det näringsämne som ger en mest energi per gram du konsumerar. Yohurt är kanske inte det nyttigaste och det bästa för kroppen, men det ger en mycket energi.
Portionen kan man kanske tycka är ganska stor för att äta till vardags, men för en tonårspojke som mig som rör sig mycket och tränar, så är det en rimlig portion.

Tar jag sedan hänsyn till hur maträtten är ekonomiskt så är den återigen ganska bra. Maträtten är relativt billig, potatis är väldigt billigt, kycklingbröst är billigt, dock ökar priset en del med alla grönsaker, rotfrukter och den grekiska yoghurten. Med alla olika ingredienser så kostar det en del, men jag skulle ändå säga att det är en vardaglig maträtt. Jämför man med oxfilé så är det väldigt billigt, men jämför jag istället med köttbullar och pasta så är det ganska dyrt. Om jag istället för kycklingbröst hade haft kycklinglårfilé som det var tänkt från början så hade rätten kostat lite mer. Som en jämförelse så är kilopriset för kycklingbröst ungefär 40 kr, medan kilopriset för kycklinglårfilé är ungefär 133 kr.

Utifrån ett miljövänligt perspektiv är maträtten återigen bra, i och med att den innehåller kyckling istället för rött kött som t.ex. nötkött. Kyckling släpper bland annat ut ungefär 10 gånger mindre växthusgaser är nötkött som är en av de proteinkällor som släpper ut allra mest växthusgaser. Men det finns fortfarande bättre alternativ än kyckling. Det mest miljövänliga skulle vara att äta vegetariskt. Kyckling är dock miljövänligare än quorn om man tar hänsyn till växthusgasutsläppen. Om man ska köpa in produkterna för att den här maträtten så är det viktigt att man köper ekologisk och miljömärkt. Det är även väldigt bra om man kan köpa t.ex. potatis från en lokal bonde, för att då behöver maten inte transporteras särskilt långt och därmed minskar utsläppet. Den kinesiska sojan som finns i marinaden till kycklingen på grund av den enorma distans som en del ingredienser måste resa innan den hamnar i en burk i ica.






1 kommentar: