måndag 22 oktober 2018

köttbullar, potatis och gräddsås

köttbullar, potatis och gräddsås

Vad gick bra?
Jag tycker att nästan allt gick bra. Allting flöt på och jag delade upp uppgifterna bra så slutresultatet blev bra.

Vad kunde gått bättre?
Det jag kunde gjort bättre är att jag skulle blandat i mindre mjöl i såsen så att den inte blev så degig. Men sedan blandade jag i vatten och då blev det mer av en sås.

Hur är måltiden om man tar hänsyn till hälsa, ekonomi och miljö?
Min måltid har en okej effekten på hälsan. Potatisen innehåller vitaminer, kalium och fibrer, alltså är potatisen en bra bas till en bra måltid. Jag valde också att ha kvar skalet på min potatis vilket gjorde att jag även fick i mig antioxidanter. Det finns inte specielt mycket protein i potatis. Men proteinet som finns har hög kvalitet.
Måltiden hade blivit bättre om den hade innehåll någon någon form av grönsaker. så att jag hade kunnat få i mig ännu fler bra näringsämnen.
Denna måltiden är positiv för ekonomin eftersom att man egentligen inte behöver så många ingredienser. Det är även bra för att potatis inte kostar specielt mycket och det innehåller mycket bra näringsämnen. Dock så är köttet inte lika bra på grund av att det kostar mer och det har en negativ effekt på miljön.
Maträtten har både en positiv och negativ inverkan på miljön. Den är positiv för att potatisen inte har så hög inverkan på miljön. Men det beror också på vad för potatis man köper. Om det är ekologis eller närodlat får det en ännu mindre påverkan på miljön. På grund av det bidrar till en giftfri miljö eller minskar utsläppen av koldioxid.
Men dock så har köttet en stor påverkan på naturen. Eftersom att det kräver mycket näring för att föda upp ett djur som man sedan ska slakta, frakta och äta. Djuren släpper även ut metangas som förtunnar ozonlagret.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar