torsdag 16 november 2017

Panerad torsk

Jag är inte mycket för fisk, men jag måste säga att det här var väldigt gott.
Det första jag gjorde var att börja göra i ordning potatisen, för att jag visste att den skulle ta längst tid. Jag skalade, skar bord en dålig bit och sköljde den. Den ska koka i ungefär 20 min, men jag startade inte värmen direkt för att jag visste att det skulle ta mig lite längre tid än 20 min att göra i ordning och tillaga det andra. Så istället gjorde jag paneringen, doppade fisken i äggen och rullade runt den i paneringen, så att hela fisken skulle bli jämnt panerad. Direkt efter att jag hade panerat fisken satte jag på värmen till potatisen och lade i lite salt.

Under tiden som potatisen kokade så började jag göra såsen, jag hade i salt, peppar och timjan. Efter det så skar jag en citronbit och tog fram ärtorna, som jag sedan lade i en skål, men jag kokade inte vattnet och hällde på direkt, för att då hade de blivit kalla av att vänta på att det andra skulle bli klart. Efter det hällde jag ner matfettet i stekpannan och sedan lade jag i fisken och började steka den.

När jag  hade vänt på fisken en gång så kokade jag upp vatten i vattenkokaren och när det var klart så hällde jag det på ärtorna och lät dem stå i några minuter tills det andra var klart. Efter att jag hade lagt upp allt få talriken förutom potatisen så pressade jag ut den och sedan var jag klar.

Jag tyckte att allting gick väldigt bar för mig, jag utnyttjade tiden väldigt bra och blev klar fort.

Jag vet inte riktigt vad jag kunde ha gjort bättre, kanske kunde jag ha stekt fisken lite kortare, men jag tror inte det.

Det jag lärde mig denna lektionen var hur man kokte potatis, jag hade aldrig gjort det förut, men jag kunde ändå principerna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar