torsdag 16 november 2017

Hanna 8a praktiskt prov (panerad torsk med pressad potatis)

Panerad torsk med pressad potatis, ärtor och yoghurtsås!

Vad gick bra?
Jag tycker att jag planerade bra och utnyttjade tiden väl. Jag började med att skala potatisen eftersom den skulle ta längst tid. Sedan gjorde jag paneringen till torsken. Jag doppade den i uppvispat ägg och sedan doppade jag torsken i ströbrödet som var blandat med lite salt&peppar. Medans jag väntade på att potatisen skulle bli färdig kokade jag upp vatten till ärtorna och gjorde såsen så att den var klar. Fisken skulle bara stekas några minuter så den gjorde jag sist. När jag åt fisken fall den isär i munnen, den blev riktigt god. Den pressade potatisen passade superbra tillsammans med fisken, även såsen blev god. I såsen hade jag yoghurt, peppar, citron, lite basilika och lite timjan.

Vad kunde gått bättre?
Precis efter min rätt var färdig kom jag på att jag skulle bett om dill då jag tycker det är godare att ha i en sås till panerad torsk. Annars tycker jag att allt gick bra.

Vad har du lärt dig?
Jag har lärt mig hur länge man ska steka en fiskbit, ca 2-3 minuter per sida. Jag har även lärt mig att man kan lägga ärtor i en skål och hälla uppkokat vatten över, då blir de färdiga väldigt snabbt som om man jämför med hur lång tid det tar om man ska koka ärtor plus att det är väldigt enkelt.

Hanna Hellström 8a

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar