torsdag 23 november 2017

Enskilt praktiskt prov. Freja Williams.

   Panerad torskfile med kokt pressad potatis. 


Vad gick bra? - Jag tycker att det mesta gick bra. Jag hade bra flyt och jag stod aldrig tomhänt, jag försökte få till så att jag hade all mat varm när den serverades. Jag började först med att koka upp vattnet samtidigt som jag skalade potatisen, så att när potatisen var färdig skalad så kunde jag lägga ner den direkt i vattnet. Eftersom det tar 20min efter att jag stoppat ner potatisen till att den är klar, så fixade jag såsen med dill och citron så att den var klar. När såsen var klar, värmde jag upp matfett i en stekpanna och stekte min schnitzel. Min potatis blev klar lite innan min schnitzel, vilket var min tanke, så hann jag pressa potatisen och hälla kokande vatten på mina ärtor precis i tid. Jag tyckte att både min sås och potatis blev god, min schnitzel också. Jag är rätt så nöjd med min insatts idag.

Vad hade kunnat gå bättre? - Min potatis blev lite mjuk, den ska inte koka utan endast sjuda, jag tror att den blev lite mjuk eftersom vattnet började koka ett fåtal gånger. Jag får nog även åka hem och träna på att riva citronskal. Men utöver det tror jag inte att det fanns något som jag kunde förbättra.

Vad har du lärt dig? - Jag har lärt mig riva citronskal, det hade jag aldrig testat innan! Jag har även  lärt mig laga mat själv, jag har oftast lagat mat med någon annan och inte själv. Det är så mycket mer att fixa och diska när man är själv, men roligt var det!



                 Freja Williams

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar