torsdag 31 augusti 2017

Röd linssoppa


Jag måste börja med att säga att soppan var en mycket glad överraskning. Röd Linssoppa var verkligen inte något jag trodde jag någonsin skulle äta och sedan säga "mm, det var gott. Kan man få lite mer?". Jag borde egentligen inte ha en uppfattning om röd linssoppa för jag har aldrig förr ätit det men med min kräsna mun trodde jag inte att jag skulle tycka om det. 

Jag tyckte att det gick bra så fort vi kom överens om vad vi faktiskt skulle göra, och det tog en stund. Vi hjälptes åt och tog ett steg var. Det innebar att jag t.ex. satte igång med att skala och skära lök medan Jennifer strimlade morot och la matfett i kastrullen. Vi ska inte heller glömma att säga, soppan blev mycket, mycket god. 

Det är primärt en sak jag kommer att tänka på när man pratar om vad som kunde "gått bättre" men det var bara upp till mig (Olle). Jag läste på fel recept... Det fanns två recept på samma sida. De två recepten var thaisoppa och röd linssoppa och mitt problem var att jag hela tiden läste på receptet högst upp på sidan och det var thaisopp-receptet. Jennifer poängterade detta till mig ett antal gånger innan det sjönk in att jag skulle läsa på det nedre av de två receptet. 

Vi har lärt oss att läsa igenom receptet innan vi sätter igång med själva matlagningen på så sätt vet vi vad som väntar oss. Vi har också lärt oss ett antal begrepp vi inte var bekanta med. Där av t.ex. "sjuda" och "ansa".
 

 Av: Jennifer Svanberg och Olle Dahl Åbjörnsson. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar