måndag 5 november 2018

Hamburgare med husets majonnäs och klyftpotatis Gustav Andersson 9A


Vad gick bra?


Jo jag gjorde ju då hamburgare som ni kan se och det gick helt utmärkt. Receptet och planeringen hade jag i huvudet. Jag hade tänkt igenom allt så att allt skulle stämma exakt med tiden. Jag började med att sätta igång ugnen och sedan påbörjade jag det som tog längs tid alltså min pickade rödlök. Sedan satte jag igång med att klyfta upp potatisen som sedan åkte in i ugnen med lite olja och salt.
En annan sak som gick väldigt bra var min diskning. Mellan varje moment la jag 1-2 minuter att diska undan så att allt inte var på slutet. Jag hackade upp de grönsaker som behövdes och saltade och pepprade mina burgare som jag sedan lät vila.
Nu var det dags för vad jag vill kalla för det kritiska momentet min majonnäs. Majonnäs är något som kan bli riktigt bra men även gå rakt åt pipsvängen. Det är viktigt att man inte tillsätter all olja direkt utan tillsätter lite efter hand.
För att sammanfatta så tycker jag att min maträtt blev väldigt bra och det är inte mycket som jag kunnat göra bättre.

Vad hade kunnat gå bättre?

Som jag beskrev innan gick det väldigt bra. En liten detalj som kunde gått bättre var nog att jag fick lite förmycket vitvinsvinäger i min majonnäs men inte så mycket så att den förstördes, den var fortfarande god. Jag skulle haft lite mindre ättika till min picklade rödlök eller så kändes den kanske lite stark för att den inte hade fått stå tillräckligt länge i kylen. En picklad rödlök vill jag ha minst 4-5 timmar i kylen innan servering för att få den riktigt god. Förutom att jag hade kunnat förbättra detta och kanske skurit mina lökringar lite tunnare så tror jag inte att det kunnat gå mycket bättre.

Hur är måltiden om man tar hänsyn till hälsa, ekonomi och miljö?

Hälsa
När man tänker på en hamburgare så tror de flesta att det är riktigt ohälsosamt. Men i det verkliga fallet är det faktiskt inte så farligt. Allt i förstora mängder är ju ohälsosamt men en fin hemmagjord hamburgare kan man unna sig då och då.
Man kan ju knappt jämföra en hemmagjord hamburgare med egen slagen majonnäs och klyftpotatis med en hamburgare ifrån Burger King med pommes och majonnäs. Hamburgare från dessa snabbmatsrestaurangerna både kostar mer och är mer ohälsosam.
På min hamburgartalrik hade jag Nötkött, Hamburgerbröd, Felix saltgurka, Isbergssallad,  Tomat, Rödlök, Ättika, Socker, Vatten, Äggula, Dijonsenap, Vitvinsvinäger, Rapsolja, Salt, Peppar. Jag försökte även göra mycket på egen hand med rena råvaror, tex min egenslagan majonnäs. Om jag hade köpt detta ifrån butiken hade den innehållit mycket mer druvsocker och E-ämnen.
Klyftpotatis
Potatis
Rapsolja
I nötköttet så finns protein vilket ger oss energi. Protein hjälper även vår kropp att reparera och bygga upp våra celler så att de blir starkare. Protein är något som vi människor ofta äter mycket mer av än vad vi egentligen behöver. Därför kan man istället göra tex fiskburgare eller vegetariska burgare som fungerar minst lika bra. I min majonnäs hade jag en äggula och även det proteinrikt.
Jag hade också hamburgerbröd. I hamburgerbröden finns bland annat kolhydrater, kolhydraterna ger oss energi. Det finns dock olika sorters utav kolhydrater snabba och långsamma kolhydrater. Hamburgerbröden jag använde mig av bestod av snabba kolhydrater vilket betyder att man snabbt blir hungrig igen efter men du får energin ifrån brödet fortare.
I min hamburgare hade jag även olika grönsaker som Saltgurka, Sallad, tomat och rödlök. I dessa olika grönsaker kan vi hitta vitaminer som vitamin C, denna vitamin kallas även för askorbinsyra. Denna vitamin hjälper till och underlättar uppbyggnaden av ben och broskvävnad. Jag fick i mig vitamin D via nötköttet och även via matfettet jag stekte nötköttet i. Som jag berättade innan hade jag en äggula i min majonnäs och därmed fick jag också i mig vitamin D.
Brist på vitamin D är inte ovanligt, människor som är veganer eller personer som inte är ute tillräckligt ofta får en brist på denna vitamin. Detta kan leda till benskörhet.
Man får inte glömma att jag även hade potatis med som jag tillagade i ugnen. Från potatisen får man i sig kalium, kalium behövs för kroppens nervsystem och muskelsystem. Kaliumet hjälper även till att reglera blodtrycket.




Miljö

När man analyserar min maträtt utifrån hur den var för miljön så var den nog rätt bra. Alla produkter jag hade med in min matlagning kom ifrån Sverige vilket jag tycker är bra. Om köttet hade kommit ifrån ett annat land har man ingen koll på hur långt det färdats innan det kom till servering. Detta gör så att den globala uppvärmningen av jorden ökar pga alla utsläppen som släpps ut när man kör bil, flygplan osv. Men man har även ingen koll på hur djuren verkligen har haft det. Djuren utomlands behandlas även ofta med antibiotika för att de ska bli stora, starka och tåliga och inte bli sjuka. Att behandla djur med antibiotika är inte bra, detta leder till en ökad antibiotikaresistens. Ökad antibiotikaresistens betyder att medicinen antibiotika inte hjälper vilket i sin tur kommer att leda till att sjukdomar som man tidigare har behandlat med antibiotika kommer att vara mycket svårare att bota. I Sverige vet man att alla djuren får gå fritt på stora marker och äta och dricka sig mätta. I andra länder så står tex korna i burar där de inte kan röra på sig vilket är hemskt. Men allt detta ätande av djur måste minska om vi vill leva i ett hållbart samhälle. Därför hade jag istället för att använda mig av kött kunnat göra en vegetarisk burgare. För jag får ju ändå i mig proteiner genom vegetabiliska grönsaker om jag kan ha i burgaren istället.

Ekonomi

Jag tycker att min maträtt tar väl hänsyn till ekonomin. Den hade kunnat kosta mer och även minde. Jag valde ju att köpa nötkött vilket i detta fall är det billigare alternativet än att köpa ett finare kött som tex högrev. I med att jag bara skrev att jag ville ha tomater, isbergssallad osv så jag ju inte vad som köptes in. Men om man vill tänka mer på miljön så köper man det som är ekologiskt. Detta betyder att det inte finns några besprutningar eller några andra gifter i grönsakerna så att de ska växa och bli större fortare. Detta alternativet brukar kosta några kronor mer men det tycker jag det är värt. Om jag hade velat ha min burgare billigare hade jag ju såklart kunnat göra den på bönor eller andra baljväxter. Detta gör att jag får i mig protein och burgaren blir även billigare. Att göra en vegetarisk burgare är även ett smartare val för en hållbar miljö

Gustav Andersson 9A 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar